Jouw robot met Wi-Fi-verbinding instellen met de iRobot® Home-app
Download de iRobot® Home-app op je mobiele apparaat. Als je de iRobot® home-app al hebt, raden we je aan naar de store te gaan om er zeker van te zijn dat je de nieuwste versie van de app gebruikt.
iOS: Compatibel met besturingssysteem 15 en hoger.
Android: Compatibel met besturingssysteem 9.0 en hoger
Opmerking: We ondersteunen geen iPads meer tijdens het installeren. Je kunt de robot niet instellen via een iPad.
Roomba® of Braavaa® verbinden met de iRobot® Home-app
Stap 1: Instellen
Plaats het Home Base®-laadstation of Clean Base™ op een vlakke ondergrond die vrij is van obstakels en zich zo dicht mogelijk bij je router bevindt voor een goede Wi-Fi-dekking. Sluit vervolgens het netsnoer aan. Er moet een lichtje gaan branden op de basis. Er zijn een paar lampjes om aan te geven dat de robot wordt opgeladen:
Wanneer de lichtring voor het eerst op de Home Base® wordt geplaatst, gaat deze wit draaien.
Het led-lampje van de Home Base® boven op de Home Base® licht vier seconden wit op.
De robot laat na enkele minuten een toon horen om aan te geven dat de robot volledig wakker is.
Na één minuut worden alle LED's op de Home Base® en de robot uitgeschakeld. Deze functie bespaart energie op de robot. Met één druk op de CLEAN-knop wordt de robot geactiveerd.
WAARSCHUWING: Om te voorkomen dat je robot van de trap valt, moet je ervoor zorgen dat het laadstation minimaal 1,2 meter (4 ft) verwijderd is van een trap.
Stap 2: Verbind je apparaat met het netwerk waarmee je de robot wilt bedienen.
Sommige robotmodellen ondersteunen geen 5 GHz-connectiviteit; mogelijk moet in plaats daarvan verbinding worden gemaakt met je 2,4 GHz-netwerk. Sommige robotmodellen kunnen helemaal geen verbinding maken via Wi-Fi. Zie de handleiding hieronder:
Robot
2.4 GHz
5 GHz
Models below Roomba® 670
-
-
Roomba® 670, 680, 690
✓
-
Wi-Fi Connected Roomba® 800
✓
-
Roomba® 900
✓
-
Roomba® i1-i5 / Roomba® Combo i5
✓
-
Roomba Essentials
✓
-
Roomba® i6, i7, i8
✓
✓
Roomba® j7 / j9
✓
✓
Roomba® s9
✓
✓
Braava® m6
✓
✓
Roomba® Combo j5
✓
✓
Roomba® Combo j7+/j9+
✓
✓
Voor traditionele routers worden de 2,4 GHz- en 5 GHz-verbinding doorgaans afzonderlijk geïdentificeerd. Controleer of er meerdere vergelijkbare netwerknamen zijn via de Wi-Fi-opties van je mobiele apparaat, zoals:
“home_wifi” en “home_wifi_5G”
“home_wifi” en “home_wifi 5.0”
“home_wifi” en “home_wifi5”
“home_wifi 2G” en “home_wifi”
Stap 3: Controleer of Bluetooth is ingeschakeld
Indien mogelijk gebruikt iRobot® Bluetooth om de robot te configureren en te koppelen aan je apparaat. Als Bluetooth niet is ingeschakeld, vraagt de iRobot Home-app om dit in te schakelen voor het installatieproces.
OPMERKING: Mogelijk volgt er een verzoek voor locatieservices. Dit is een beveiligingsfunctie die in combinatie met Bluetooth wordt gebruikt en uitsluitend als doel heeft de mobiele telefoon in staat te stellen op een veilige manier Bluetooth-robots te detecteren tijdens het installatieproces.
Stap 4: Selecteer “Robot toevoegen” in de app
De app is bedoeld voor het ondersteunen van meerdere iRobot®-producten.
Tik op het hoofdmenu (de 3 lijnen) linksboven in het scherm. Tik vervolgens op “Jouw product toevoegen”. Er wordt gevraagd of je een bepaald type Roomba® of Braava® wilt toevoegen. Selecteer de juiste robot, waarna de app je door de juiste stappen leidt voor je specifieke robot.
Stap 5: Verbind de Roomba® met jouw Wi-Fi
De iRobot® Home-app geeft de naam van het Wi-Fi-netwerk weer waarmee het mobiele apparaat momenteel verbonden is.
Bevestig dat dit het netwerk is dat je wilt gebruiken en voer het wachtwoord van je Wi-Fi-netwerk in.
Als er geen wachtwoord nodig is, zet dan een vinkje in het selectievakje op het scherm en tik op “Doorgaan”.
OPMERKING: Als je aan het eind van de configuratie een melding ontvangt waarin wordt aangegeven dat het wachtwoord onjuist is, controleer dan of je het juiste wachtwoord van het Wi-Fi-netwerk hebt opgegeven. De app geeft aan of je wachtwoord niet werkt vanwege speciale tekens die niet worden geaccepteerd.
OPMERKING: Netwerken kunnen later worden gewijzigd, maar je telefoon en robot moeten hetzelfde netwerk gebruiken voor de installatie. Nogmaals, als je robot alleen 2,4 GHz ondersteunt, zorg er dan voor dat je het 2,4 GHz-netwerk selecteert volgens de instructies in stap 2.
Stap 6: Activeer de Roomba®
In deze stap wordt het interne Wi-Fi-netwerk van de Roomba® ingeschakeld, zodat je apparaat de robot kan vinden.
OPMERKING: Deze stap is niet vereist voor Roomba® j7, omdat deze stap automatisch wordt uitgevoerd wanneer de robot wordt ingeschakeld.
Volg de instructies in de app om deze stap te voltooien. *de specifieke instellingen variëren afhankelijk van de robot.
Jouw toestel kan nu de robot vinden en je kunt hem instellen en bedienen met de iRobot® Home-app. Hiermee is het installatieproces voltooid!
Als de robot niet kan worden gevonden, zal de app je als alles goed is vragen om het opnieuw te proberen. Na twee (2) pogingen wordt je gevraagd om handmatig een netwerk te selecteren dat Roomba® heeft aangemaakt. Volg deze instructies. Dit is een tijdelijk netwerk dat door je robot is aangemaakt om een verbinding tot stand te brengen. Zodra de verbinding tot stand is gebracht, wordt je apparaat standaard weer verbonden met jouw netwerk. (Je apparaat wordt mogelijk standaard met 5 GHz verbonden, zodat je het opnieuw moet verbinden met 2,4)
Als de robot nog steeds niet wordt gevonden, start je hem opnieuw op door de Clean-knop ingedrukt te houden totdat de lichtring wit wordt en rechtsom draait (10-20 seconden). Forceer de afsluiting van de app en open deze opnieuw. Je wordt aanbevolen om daarna het installatieproces opnieuw uit te voeren.
OPMERKING: WPA3-beveiliging wordt door ons niet ondersteund.
Als je de robot niet met de app kunt verbinden, controleer dan eerst of je de optimale firewallinstellingen op je router gebruikt en controleer of de juiste poorten open zijn, zoals in dit artikel wordt beschreven: Optimale firewallconfiguraties.