Salesforce

Waarom wordt mijn Roomba® of Braava® niet ingeschakeld of opgeladen?

Article Details

Volg de onderstaande stappen om je Roomba® iRobot stofzuiger weer aan te zetten. Als je robot een foutmelding geeft tijdens het opladen, raadpleeg je de tabel met foutmeldingen voor opladen.

 

Robot Roomba® | Probleemoplossing en onderhoud | Robot laadt niet

 

Inhoudsopgave:

 

Klik hier om verwante problemen te bekijken

Wanneer:

 

1. Is de robot of accu nieuw?

Nee: ga verder met stap 2.

Ja: klik hier voor meer informatie over hoe je de nieuwe robot of accu kunt activeren:

Een vervangende 'servicerobot' bevat geen accu en de accu van de oorspronkelijke robot moet worden vervangen. Als je onlangs een vervangende accu of robot hebt aangeschaft of ontvangen, plaats je Roomba met de nieuwe accu op de Home Base. Een nieuwe iRobot® lithium-ion-accu moet voor gebruik wakker worden gemaakt op de Home Base. Klik hier voor instructies over het plaatsen van een vervangende accu.

 

2. Brandt er een lampje op de Home Base/Clean Base®?   

Ja, er brandt een lampje op de Home Base: Ga verder met stap 3. Opmerking: Roomba® Essentials heeft geen lampje op de Home Base. Controleer of het snoer aan beide zijden goed is aangesloten.

Nee/ik weet het niet zeker: Klik hier en volg deze stappen om ervoor te zorgen dat de Clean Base® stroom krijgt voordat je naar stap 3 gaat.

Opmerking: Als je een Clean Base® laadstation hebt, til dan het deksel op om de vuilafvoerzak bloot te leggen. Trek het label van de zak omhoog om de zak gedeeltelijk te verwijderen. Het lampje op de Clean Base® moet rood worden als het basisstation stroom krijgt.  

Opmerking: De robot moet ook een pieptoon geven wanneer deze correct is uitgelijnd met de contacten.

 Als je het snoer om de achterkant van het basisstation wikkelt, zorg er dan voor dat je het niet te strak wikkelt, omdat het snoer dan uit de connector aan de achterkant van de Clean Base® kan worden getrokken.  

  1. Haal de stekker van het netsnoer uit het stopcontact en uit de Home Base/Clean Base® en steek de stekker vervolgens stevig in het stopcontact en in het basisstation. 
  2. Controleer of het stopcontact stroom heeft door de stekker van de Home Base/Clean Base® uit het stopcontact te halen en een ander elektronisch apparaat (lamp) op hetzelfde stopcontact aan te sluiten en te controleren of het apparaat werkt. Als het stopcontact geen stroom heeft, probeer dan een ander stopcontact. 
  3. Als het stopcontact stroom heeft maar de Home Base/Clean Base® geen stroom ontvangt, dien je het netsnoer te controleren.  Als het snoer beschadigd is, moet het worden vervangen. Als het netsnoer niet beschadigd is, moet de Home Base/Clean Base® worden vervangen en kun je het originele netnoer houden. 

Ga naar de iRobot-winkel - Onderdelen en accessoires of neem contact op met een erkende verkoper om een onderdeel te bestellen. Als de garantieperiode nog niet is verstreken, neem dan contact op met de klantenservice van iRobot

 

3. Heeft Roomba verzorging en onderhoud nodig?   

 A. Contactpunten voor opladen

Vuil of opgehoopte verontreinigingen kunnen ervoor zorgen dat je robot niet kan opladen. Haal de stekker uit het stopcontact en pak een schone, licht bevochtigde melaminespons, bijvoorbeeld een keukenspons, om de contactpunten op de robot en het basisstation schoon te maken. Bekijk de volgende video met stappen voor het schoonmaken van de contactpunten voor opladen. Ga voor meer informatie naar:

 

Opmerking: Als je geen melaminespons hebt, is een licht bevochtigde doek afdoende. Dit zijn de enige twee aanvaardbare materialen die gebruikt mogen worden om de contactpunten schoon te maken.
 

Opmerking: Beschadigde contactpunten kunnen ook voorkomen dat je robot wordt opgeladen. Als de contactpunten groen of koperkleurig zijn, zijn ze beschadigd en moet de robot of het basisstation met de beschadigde contactpunten worden vervangen. Neem contact op met de klantenservice van iRobot.

Opmerking: Als je een automatisch vulstation of AutoWash dock hebt, moet je op een knop op het basisstation drukken waar de wielen zitten om de oplaadcontacten bloot te leggen.
 

B. Borstels

Controleer vervolgens de borstels op haar en vuil. Bekijk de volgende video waarin stapsgewijs wordt uitgelegd hoe je de Roomba-borstels schoonmaakt:

De twee borstels voor alle vloertypen schoonmaken | Roomba® i en e serie | iRobot® 

 

Klik hier voor stapsgewijze instructies:
  1. Maak de schoonmaakkopmodule open door op het groene lipje te drukken aan de rechterkant van de borstels voor alle vloertypen.
  2. Haal de borstels uit de robot en controleer of al het haar en vuil is verwijderd van de vier- en zeshoekige uiteinden van de borstels voor alle vloertypen.
  3. Verwijder het vuil op en onder de grijze einddoppen.
  4. Plaats de einddoppen op de borstel voor alle vloertypen.
  5. Zorg ervoor dat de stofafzuigroute vrij is.
  6. Zorg ervoor dat de uiteinden van de borstels voor alle vloertypen overeenkomen met de vorm op de schoonmaakkopmodule.
  7. Voor optimale prestaties moet je de borstels voor alle vloertypen en de schoonmaakkopmodule ten minste één keer per week inspecteren, en twee keer per week als je huisdieren hebt. Volg de volgende procedure om borstels voor alle vloertypen regelmatig schoon te maken. 

C. Zwenkwiel

Bekijk de volgende video met stappen voor het schoonmaken van het zwenkwiel:  

 

Het voorste zwenkwiel schoonmaken of vervangen: Alle Roomba® modellen


Het voorste zwenkwiel schoonmaken | Roomba® i en e serie | iRobot®

 

Klik hier voor stapsgewijze instructies:
  1. Trek stevig aan het voorste zwenkwiel om het van de robot te verwijderen. 
  2. Verwijder eventueel vuil uit de ruimte van het voorste zwenkwiel. 
  3. Duw het wiel en de as vrij van de behuizing en verwijder eventueel opgehoopt vuil aan de zijkant van het wiel en de as. 
  4. Duw het wiel en de as terug in de behuizing; ze moeten klikken als ze volledig op hun plaats zitten. 
  5. Plaats het schone voorste zwenkwiel terug in de robot en klik het op zijn plaats. 

 

Nadat je de contactpunten, het zwenkwiel en de borstels hebt schoongemaakt, sluit je de Home Base/Clean Base® weer aan. Het lampje op de Home Base/Clean Base® moet gaan branden. Als dit niet het geval is, ga je terug naar stap 2.  
 

4. Branden er lampjes op de robot en het basisstation wanneer je de robot op het basisstation plaatst?  

Til je robot op en plaats deze terug op de Home Base/Clean Base® om deze opnieuw op te laden. Het lampje op het basisstation moet vier (4) seconden gaan branden wanneer de robot correct is uitgelijnd met de contactpunten. Het kan wat moeite kosten om de uitlijning correct te krijgen.

Opmerking: Het AutoWash dock voor de Roomba Combo® 10 Max blijft een volle minuut (60 seconden) verlicht. 


Als het lampje op de Home Base/Clean Base® niet gaat branden, herkent de Home Base/Clean Base® de robot niet.  Opmerking: Roomba® Essentials heeft geen lampje op de Home Base. Controleer of het snoer aan beide zijden goed is aangesloten.

 
Ja, er branden lampjes op de robot: Roomba® krijgt nu stroom!
 
Als je nog steeds vragen hebt, klik dan hier voor meer informatie over hoe de Roomba® wordt opgeladen:
  • Als Roomba® een foutmelding geeft tijdens het opladen, raadpleeg dan de tabel met foutmeldingen voor opladen
  • Een rood lampje is normaal en geeft aan dat de accu niet vol genoeg is om te starten.  
  • Het lampje op het basisstation gaat ongeveer vier (4) seconden branden, gaat vervolgens uit en blijft uit zolang de robot blijft opladen. 
  • De lichtring op de robot gaat branden om aan te geven dat de robot wordt opgeladen. Klik hier voor meer informatie over het gedrag van lichtringen.
  • Als je Roomba niet lang meegaat, raadpleeg dan dit artikel: Korte gebruiksduur, alle Roomba® en Braava® modellen.  
 
Nee, er branden geen lampjes op de robot: Ga verder met stap 5.
 
 
Haal de robot van het dock en zet hem in de transportmodus/slaapstand. Activeer de robot vervolgens door hem terug te plaatsen op de Home Base/Clean Base®.
 
 
Als er geen lampjes op de robot branden, moet je de accu uit de robot verwijderen en opnieuw plaatsen. (klik hier voor hulp bij het verwijderen van de accu.) Als je de accu verwijdert en opnieuw plaatst, wordt de robot opnieuw opgestart en worden eventuele bestaande fouten gewist. Je hoeft niet te wachten voordat je de accu opnieuw plaatst nadat je hem hebt verwijderd. Haal hem uit het apparaat, plaats hem weer terug en zet de robot opnieuw in het oplaadstation om te zien of er lampjes gaan branden.

Als alle LED-lampjes op je robot nog steeds uit lijken en je Roomba® robotstofzuiger nog steeds niet aangaat, moet de robot mogelijk worden gerepareerd. Neem contact op met de klantenservice van iRobot. Houd voor snelle service het volgende bij de hand:  
  • Je robot 
  • Het serienummer van de robot
  • Voor garantieclaims: aankoopbewijs (bon of factuur voor aankoop bij een erkende verkoper)
Gegevens
Waarom wordt mijn Roomba® of Braava® niet ingeschakeld of opgeladen?
19952

Powered by